Broers en Zussen dag

Over de hele wereld wordt op verschillende dagen extra stil gestaan bij het hebben van een broer of zus.

Naast Moederdag en Vaderdag ook een jaarlijkse Broersenzussendag!

Een dag voor broers en zussen

Een jaarlijkse broers- en zussendag (net als moederdag en vaderdag) herinnert je eraan weer eens iets met je zus of broer af te spreken of te ondernemen.

Volwassen broers en zussen hebben niet altijd genoeg tijd voor elkaar waardoor ze in de loop van hun leven emotioneel van elkaar gaan vervreemden.

Als een broer of zus ernstig ziek wordt of overlijdt, vertellen ze elkaar pas dat ze graag meer samen hadden willen doen en elkaar graag vaker hadden willen zien.

Ook als je zelf geen broer of zus (meer) hebt kun je broers- en zussendag nog steeds ervaren als een dag om extra stil te staan bij al die herinneringen aan je broer of zus.

Daarnaast kan je deze dag ook bijvoorbeeld vieren met de vriendin die als een zus of de vriend die net een broer voor je is.

Sibling day_Small

Jaarlijkse Broers en Zussen dagen

Nationale Broers- en Zussendag - 30 september

Radiopresentator Giel Beelen heeft in 2013 30 september uitgeroepen tot Nationale Broer en Zus dag. De aanleiding was het overlijden van zijn eigen zus, op 39-jarige leeftijd, het jaar daarvoor.

Een broer of zus is een unieke persoon in je leven. Iemand die jou al kende toen je klein was en die - als alles goed gaat - met je meegaat tot het einde van je leven. Een vriend of vriendin met een sterretje! Alle reden om ook in Nederland niet alleen een moederdag en een vaderdag te hebben maar ook een broersenzussendag! Een dag om extra aandacht aan onze zussen en broers te besteden, waardering voor elkaar te laten blijken en te vieren dat je een broer of zus bent!

Hart blad

American Siblings Day - 10 April

Siblingsday (broersenzussendag) is het initiatief van Claudia Evart in 1996. Claudia begon met de introductie van deze dag toen ze zich na de dood van haar broer en haar zus realiseerde hoe belangrijk broers en zussen voor elkaar zijn. Als datum koos ze 10 april, de geboortedag van haar overleden zusje. Inmiddels is de siblingsday in meer dan 27 staten van Amerika officieel erkend.

Minke Weggemans heeft in juni 2007 het Amerikaanse initiatief overgenomen om een broers- en zussendag in te stellen geïnspireerd door de vele emails die ze naar aanleiding van haar boek Broederziel alleen? ontving van mensen die zelf ook een broer of zus hadden verloren. Uit verschillende mails sprak iets van spijt: Hadden we maar meer tijd voor elkaar genomen.
Of: Hadden we onze conflicten maar kunnen oplossen of bespreken, dan zouden we niet zo uit elkaar gegroeid zijn.

Broersenzussendag

European Brothers and Sisters Day - 31 Mei

In Europa werd de feestdag in 2014 gelanceerd door de European Large Families Confederation (ELFAC) om de banden en relaties van broers en zussen te vieren. En te benadrukken dat deze band tussen broers en zussen van belang ik ook voor de ontwikkeling van het kind.

Het feest van 31 mei verspreidde zich op verschillende manieren in de Europese landen waar ELFAC aanwezig is.

(ELFAC is ontstaan in 2004 op de 2e Europese Grote Familie Conferentie in Lissabon.)

Zo is in Portugal bijvoorbeeld Dia dos Irmãos erg populair geworden en de president van de Republiek Portugal heeft het in 2016 en 2017 dan ook publiekelijk benoemd.

Wat kun je doen op Broers en Zussendag?

Al die dingen die je de rest van het jaar ook al had willen doen met je zus of broer: Bijpraten, Concert bezoeken, Doorzakken, Film kijken, Herinneringen ophalen, Lachen, Mailen, Overleggen, Plannen maken, Samen eten, Schaken, Schrijven, Scrabbelen, Spelen, Sporten, Troosten, Uitgaan, Uitpraten, Wandelen, Wensen vervullen en nog zoveel meer ….

Bijvoorbeeld a sentimental journey met je zus of broer maken en samen naar je geboorteplaats of geboortehuis of naar een andere belangrijke plek uit je jeugd gaan.

Maar je kan uiteraard ook op andere dagen (extra) aandacht besteden aan je broer of zus.
Zo kan je ook met lotgenoten activiteiten ondernemen.

20180407_163804