activiteiten

Stichting Broederziel organiseert 5 oktober 2019 een ontmoetingsdag voor mensen met een verlieservaring van een broer of zus.

Je kunt jezelf knap alleen voelen in je rouw om een broer of zus. Het is de vraag of je het verlies van je broer of zus kunt delen met familie, vrienden en collega’s? De ontmoetingsdag heeft dan ook dit jaar het thema 'Rouwgrond voor broers en zussen'. De grondlegster van Stichting Broederziel Minke Weggemans zal deze dag een lezing geven die over dit thema zal gaan. Tevens zal Saskia van de Riet een interactieve lezing geven met als ingang het boek dat zij geschreven heeft over het verlies van haar zus, 'Ik mis Wanda'. En dan nog het volgende, we zijn namelijk erg blij om deze dag onze Reader te presenteren. De Reader is geschreven vanuit de ervaringen die we mochten ontvangen van broers en zussen en vanuit eigen expertise en professionaliteit. We hebben tips en feedback van Marinus van den Berg en Manu Keirse toegepast. Al met al een schrijven waar opleidingen, hulpverleningsinstanties, uitvaartondernemers, broers en zussen en andere geïnteresseerden inzichtelijk krijgen wat broers- en zussenrouw vraagt.

Het programma van de dag ziet er als volgt uit:

10:30 tot 11:00 inloop met koffie en thee met wat lekkers

11:00 welkom door bestuur stichting Broederziel

11:15 lezing Saskia vd Riet ‘Route voor het leven’

12.15 muziek  JeeWee Donkers

12:30 geheel verzorgde lunch

13:30 Start middag: Presentatie Reader

Aansluitend luister moment met muziek van JeeWee Donkers

14:00 lezing van Minke Weggemans, “Rouwgrond voor broers en zussen”.

14.50 muziek van JeeWee

15:00 pauze

In de pauze boeken verkoop en signeersessie door Minke en Saskia. Tevens cd’s te koop van JeeWee Donkers.

15:30  uitwisselen hoe je deze dag ervaren hebt

16:00 -16.30 afsluiting van de dag door bestuur van Stichting broederziel

Je kunt je aanmelden via emailadres Dit e-mailadres is beschermd tegen spambots. U heeft JavaScript nodig om het te kunnen zien. . Een heerlijke lunch wordt door ons verzorgd en is inbegrepen. Kosten voor deze dag bedragen: €32,50 per persoon. Bij overmaken van het bedrag op het rekeningnummer van Stichting Broederziel IBAN nr. NL57INGB 0005338262 maak je je aanmelding definitief. We willen je vragen je aan te melden vóór vrijdag 27 september. Mocht je hebben aangemeld en onverhoopt toch verhinderd zijn dan kun je je deelname doorgeven aan een andere broer, zus of geïnteresseerde. Restitutie van het deelnamebedrag is niet mogelijk. De dag gaat door bij minimaal 15 deelnemers. Mocht het aantal deelnemers te weinig zijn dan storten wij natuurlijk het door u betaalde bedrag terug op uw rekening!

De dag wordt gehouden in de sfeervolle ruimte van het Venster te Veenendaal. Adres: Vijftienmorgen 2,  3901 HA Veenendaal. Dit is op loopafstand van station Veenendaal centrum.

We maken er samen een mooie dag van. Tinie, Annette, Ilja en Yvonne heten je van harte welkom.

Ilja Verstraten Afscheidsfotograaf en bestuurslid van Stichting Broederziel biedt deze dag aan om een portretfoto van je te maken tegen een vrijwillige bijdrage die geheel ten goede zal komen aan het werk van de Stichting. Op haar website https://www.iljaverstratenafscheidsfotografie.nl kun je een indruk krijgen van haar belangrijke werk en de professionele foto’s die Ilja maakt.

------------------

Besloten groep voor lotgenotencontact op Facebook

Via je eigen account op Facebook kun je je aanmelden bij siblinggrief Dit is een besloten groep waar je in contact kunt zijn met lotgenoten. Hier kun je ervaringen, tips, links, opmerkingen, blije en verdrietige reacties enz. delen en ontvangen met anderen. Een mogelijkheid om te herkennen, erkennen en jezelf en anderen te ondersteunen.

Via je eigen account op Facebook kun je je aanmelden bij Alleengeboren Tweeling NL informatie en support.

Via je eigen account op Facebook kun je je aanmelden bij Stichting Broederziel en blijf je op de hoogte van Nieuws en Activiteiten

Veiligheid staat voorop: In een besloten groep kunnen mensen van 'buitenaf' wel zien wie aangemeld is bij de groep. Zij kunnen echter niet zien wat er gedeeld wordt in de groep.  Wij gaan ervan uit dat we met z'n allen zorg dragen voor integriteit in berichtgeving en reageren in de groep.

---------------------------------------------------------------------

Ontmoetingsavonden voor Broersen Zussen
Om zo laagdrempelig mogelijk te zijn en om zoveel mogelijk mensen de gelegenheid te bieden in contact te zijn met lotgenoten organiseert Stichting Broederziel op verschillende plaatsen in het land  ontmoetingsdagen en avonden. Hou de website in de gaten voor data en plaats. Mocht je zelf je huis open willen stellen en/of een lotgenoten bijeenkomst willen organiseren, laat het ons weten. Dan zetten wij je initiatief op de website www.stichtingbroederziel.nl
  • U kunt zich aanmelden voor een ontmoetingsavond voor broers en zussen in Eindhoven. Bij voldoende belangstelling wordt er een datum geprikt. Informatie en aanmelden kan via Tinie Kämink via Dit e-mailadres is beschermd tegen spambots. U heeft JavaScript nodig om het te kunnen zien.

Marie Louise  de Jong www.handopschouder.nl

Geestelijke begeleiding groepen: Handopjeschouder biedt de mogelijkheid om in een kleine groep (max. 4 personen) te werken aan het verlies van een broer of zus. Mensen die hier in hun leven mee te maken hebben gekregen wordt de ruimte geboden om zo’n verlies een plek te geven.

Gespreksgroep 1: aan de hand van het boek “Broederziel alleen? de dood van een broer of zus een plaats geven”.

Gespreksgroep 2: het verlies van een broer of zus kan ook op andere manieren gebeuren. Dit is net zo ingrijpend en noemen we een verlies ”aan het leven”, b.v. door ziekte, ruzie, adoptie, scheiding. Ook aan de hand van hetzelfde boek.

Het boek “Broederziel alleen? De dood van een broer of zus een plaats geven” wordt als werkboek gebruikt. Auteur: Minke Weggemans. ISBN 90 435 1169 2.

Info en opgave: zie contact www.handopschouder.nl

Wil je graag een keer het verhaal over de dood en het leven van je broer of zus schrijven? Dan kan dat.

Journalist en schrijfcoach Mirre Bots organiseert – bij voldoende deelname-  regelmatig schrijfdagen, waarin je in kleine groepen hiermee aan de slag gaat. Want de dood van een broer of zus  hakt er vaak flink ik. Je bent met elkaar opgegroeid, komt uit hetzelfde nest, hebt  veel met elkaar meegemaakt. En opeens is er diens dood, de pijn en leegte die dat geeft, wat lang niet door iedereen begrepen wordt. Het verdriet van ouders, partner of  kinderen gaat vaak voor, terwijl je als broer en zus een levenslange en vaak diepe band hebt.  Ook als je een broertje of zusje al op jonge leeftijd hebt verloren, is de impact hiervan groot.

Het verhaal opschrijven over de dood van je broer of zus schept orde in je hoofd, geeft lucht aan je verdriet en werkt vaak helend. Je creëert  als het ware een monumentje in taal.

Aanbod, eerstvolgende schrijfdag kunt u contact opnemen met Mirre Bots.

Een schrijfdag onder deskundige begeleiding van 10.00 -17.00 uur in Nijmegen met voldoende ruimte om  te delen en uit te wisselen en met tips en tools om er een goed verhaal van te maken.

Kosten: € 55,00 per dag (incl. koffie &thee, lunch zelf meenemen)