Stichting Broederziel 15 jaar!

Terugblik op onze Jubileumbijeenkomst

Banner 15 jaar Stichting Broederziel

Dit jaar bestaat Stichting Broederziel 15 jaar. Op zaterdag 24 september 2022 stonden we stil bij dit heugelijke feit. Het beloofde een dag te worden met een interessant programma en speciale ontmoetingen. En wat hebben we een waardevolle middag gehad!

We wilden met het programma herkenning en erkenning bieden, maar ook troost, uitzicht en verbinding.
Mensen die hun broer of zus moeten missen, recent of al langer geleden, waren welkom. Maar ook mensen die zich net als wij bezig houden met lotgenoten en het bieden van ondersteuning bij zo'n groot verlies. En mensen die anderszins betrokken zijn, bijvoorbeeld familie, vrienden of collega's, waren ook van harte welkom.

Logo Stichting Broederziel

24 september 2022

24 september 2022 - De dag van het 15 jarig bestaan van Stichting Broederziel.
Vanaf 13:00 uur druppelden de deelnemers binnen op de prachtige locatie op de Voorstraat 51 in Delft. Nadat iedereen voorzien was van koffie of thee met een lekker gebakje met uiteraard het logo van Stichting Broederziel heette onze bestuursvoorzitter en tevens dagvoorzitter Ingrid Verkleij iedereen warm welkom en kon het programma van start.

Marinka de Groot

Als eerste gaf Ingrid een introductie vanuit het gedachtengoed van de boeken van Minke Weggemans over de impact die het verlies van een broer of zus kan hebben en het ontstaan van Stichting Broederziel.

Daarop gaf zij het woord over aan ons bestuurslid Marinka de Groot. Zij vertelde, in lijn met de boeken van Minke Weggemans waarin allemaal ervaringsverhalen zijn opgenomen, haar eigen ervaringsverhaal over het verlies van haar zus Gitte. Het was een aangrijpend verhaal wat veel lotgenoten raakte en bij hen herkenning opriep.

Daarna speelde Remko de Landmeter twee prachtige muziekstukken op de dwarsfluit. Zo speelde hij onder andere een nummer op een basdwarsfluit dat hij vaak speelt voor zijn dochter. Hij had een viertal fluiten meegebracht en wist akoestisch het publiek te beroeren en te verstillen.

Na de pauze volgden dan ook nog twee muzikale bijdragen van Remko.
Hij speelde onder andere Goodbye Butterfly. Het muziekstuk dat hij componeerde voor zijn overleden zus Tanja. Hij speelt dit lied wereldwijd vaak als toegift en weet daarmee iedereen te raken. Voor dit nummer pakte Remko een bamboefluit. Hij droeg dit nummer op aan zijn zus en alle broers en zussen van de aanwezigen.

Remko de Landmeter

Er volgde een prachtige voordracht van Angela Koster.
Als geen ander weet Angela in weinig woorden de kern te raken van liefde, rouw en gemis. Zij schrijft vanuit haar eigen missen van haar zus Diana.
Voor deze gelegenheid had zij verschillende korte gedichtjes verweven tot een krachtig rakend geheel.

Angela Koster

Op deze jubileumbijeenkomst was ook een boekenmarkt ingericht. Verschillende auteurs waren aanwezig om hun eigen boeken te signeren. Prachtige boeken door lotgenoten geschreven over het verlies van een broer of zus.

Ook was er een speciale tafel met boeken die gedoneerd zijn door Minke Weggemans. Dit zijn een aantal van de boeken die ze door de jaren heen heeft aangeschaft over het onderwerp 'Verlies van een broer of zus'.
De opbrengst van de verkoop van deze boeken kwam ten goede aan de Stichting Broederziel.

Bloedband
Boekenmarkt
Broertje dood

Na de pauze vertelde Jelte Krijnsen over het ontstaan van zijn boek ‘Broertje dood’.
Een bijzonder en aangrijpend verhaal over het verlies van een broertje wat hij niet heeft gekend, wat er niet mocht zijn (geen geboorteakte) maar wiens korte leven zijn leven enorm heeft beïnvloed.
Jelte’s verhaal maakte heel duidelijk dat rouwen om een broer of zus die je niet hebt gekend bestaat en erkend wil worden.

Jelte Krijnsen
UItreiking handreiking aan Tinie Kamink

Aansluitend volgde de presentatie van de 'Handreiking: Het verlies van een broer of zus'. Een handreiking voor alle broers en zussen om herkenning en erkenning te vinden van hun verlies.

De reader zoals deze vanaf 2019 door Stichting Broederziel werd verspreid is herzien. Deze geheel herziene versie kreeg daarmee ook een nieuwe naam en een nieuw jasje:  Handreiking: Het verlies van een broer of zus.

Ingrid Verkleij mocht het eerste exemplaar van de handreiking overhandigen aan oud-bestuurslid Tinie Kämink.

Na het afsluitende woord van onze bestuursvoorzitter was er gelegenheid voor verdere ontmoeting en om met elkaar te praten over eigen ervaringen of hetgeen je raakte op deze bijzondere verbindende middag.

Er was gelegenheid om de handreiking in ontvangst te nemen, de boekenmarkt (nog eens) te bezoeken en om verder na te praten bij drankje en een lichte versnapering.

Dagvoorzitter Ingrid Verkleij

Na de presentatie van de Handreiking werden de vooraf bestelde exemplaren uitgereikt. En wie de Handreiking nog niet besteld had kon deze ter plekke voor de symbolische jubileumprijs meenemen.

Handreiking Het verlies van een broer of zus 1022

De Handreiking: Het verlies van een broer of zus is vanaf nu voor de reguliere prijs hier te bestellen.